Hatuniye
Camii dikdörtgen planlı, tek minareli sade bir camidir. Ana mekan,
sekizgen bir kasnak üzerine oturan bir büyük ve iki yanda ise küçük
kubbe ile örtülmüştür. Son cemaat yeri ise altı sütun üzerine oturan beş
küçük kubbeyle kaplanmıştır. Minaresi zikzak kırmalarla süslüdür.
Yalancı kündekari tekniği ile yapılmış olan minberi, Türk süsleme
sanatlarının güzel örneklerinden biridir.
Caminin
batı kısmında yer alan sıbyan mektebi dikdörtgen planlı olup tuğla
hatıllı, kaba yonu taş örgü tekniği ile inşa edilmiştir.
Külliyenin
medrese ve imarethane bölümleri, diğer birçok eser gibi, Kurtuluş
Savaşı sırasında yanıp yıkıldığından günümüze ulaşmamıştır.
Gelir
getirmesi amacıyla 1497 yılında da Kurşunlu Han külliyeye ilave
edilmiştir. Kayıtlara göre han altta 36, üstte 38 odaya, havuzlu büyük
bir avluya ve ahıra sahiptir
Sultan Camii ve Külliyesi (Manisa-Merkez)
Kanuni
Sultan Süleyman sancak beyi olarak Manisa’da görev yaptığı dönemde
annesi Hafsa Sultan’da yanında bulunmaktadır. Sultan Süleyman İstanbul’a
gidip tahta oturunca Mimar Acem Ali’yi cami, medrese, sıbyan mektebi,
imaret ve hankahtan meydana gelen bir külliye inşa etmesi için
görevlendirmiştir. 1522 yılında tamamlanan bu yapılara daha sonra dar-üş
şifa ve çifte hamam ilave edilmiştir.
Cami
16.yüzyıl Osmanlı mimarisinin ildeki en önemli örneklerindendir.
Külliyenin ana binası olan cami, kesme taş ve tuğladan sade bir üslupla
yapılmış, ortada bir büyük, yanlarda iki küçük kubbeyle örtülmüş, iki
minareli bir camidir. Mermer minberi oyma ve kabartmalıdır. Kadınlar
mahfelinde ise ahşap oymalar bulunmaktadır. Ünlü Mesir Macunu’nun halka
saçıldığı cami olması sebebiyle halk arasında Mesir Camii adıyla da
anılmaktadır.
Cami
avlusunun kuzeyini çevreleyen medrese binası, ana girişi kuzeye bakan
on odalı bir yapıdır. Misafirhane ve yemek odaları beşik tonoz örtülmüş,
diğer mekanlar kubbe ile kapatılmıştır.
Medrese
binasının kuzeydoğusuna düşen iki odalı sübyan mektebi, kuzeyinde yer
alan hamam ve dar-üş şifa, çeşitli tarihlerde yapılan onarımlar
sayesinde sağlam durumda günümüze ulaşmıştır. Hamamın kadınlar ve
erkekler bölümleri aynı mimari düzenlemededir. Soğukluk ve ılıklık
bölümleri yan yanadır. Sıcak bölümün orta kubbesinin kasnağından yedi
aydınlatma penceresi vardır, ayrıca kubbelerin ortasına birer aydınlatma
feneri yapılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder